zamknij
Brak informacji zwrotnej o efektach rekrutacji może słono kosztować

Brak informacji zwrotnej o efektach rekrutacji może słono kosztować

0udostępnień
savoir vivre przy przywitaniu

Wiele pań szukających pracy po zakończeniu rozmowy kwalifikacyjnej słyszy od osoby ją przeprowadzającej: „Skontaktujemy się z Panią”. Niestety – mimo tego zapewnienia – zazwyczaj nie otrzymują wiadomości zwrotnej o wyniku rekrutacji. Taka praktyka nie jest właściwa. Zobaczcie, dlaczego.

Powody braku informacji zwrotnej

Co decyduje o tym, że osoba rekrutująca nie daje kandydatowi informacji zwrotnej po rozmowie kwalifikacyjnej? Otóż może to wynikać z kilku kwestii. Po pierwsze, z braku jasnych kryteriów lub powodów odrzucenia kandydata, przedstawionych przez osoby zaangażowane w proces. Innymi słowy, jeśli manager działu, do którego prowadzona jest rekrutacja nie ma jasnych kryteriów oceny i nie potrafi ich wypracować wraz z działem HR lub firmą zewnętrzną, nie podejmuje decyzji, zwleka z nią lub daje niejasne odpowiedzi osobie odpowiedzialnej za proces, to w efekcie udzielenie informacji zwrotnej kandydatowi bywa odkładane w czasie. Niestety przy słabej organizacji pracy, czasem na tzw. wieczne nigdy.

Fot. Fotolia.com

Po drugie, braku czasu, który gra kluczową rolę podczas poszukiwania pracownika oraz niedbanie przez dział HR o jakość procesu rekrutacyjnego.

Po trzecie, z braku doświadczenia osób odpowiadających za rekrutację.

Co o braku informacji zwrotnej po rekrutacji myślą kandydaci?

Z wypowiedzi na forach internetowych wynika, że w przeważającej mierze u osób poszukujących pracy brak kontaktu ze strony rekrutera wywołuje złość. Niewielu kandydatów nie widzi w tym problemu. Sporo osób przyznaje, że – czekając na wyniki rekrutacji – spowalnia bądź przerywa proces szukania pracy u innych pracodawców. W efekcie tracą czas.

Konsekwencje braku informacji zwrotnej dla firmy

Tak już jesteśmy skonstruowani, że mocniej pamiętamy te negatywne doświadczenia. Dlatego osoba szukająca pracy bardziej zapamięta tę firmę, która nie dała jej znać po rozmowie, co dalej będzie dziać się z jej kandydaturą. W efekcie cierpi na tym wizerunek firmy i marki – rodzą się bowiem wobec nich negatywne emocje u kandydata.

Z wielu badań wynika, że kandydaci, którzy poczuli się źle potraktowani przez firmę, poskarżyli się znajomym, rodzinie i na forach, wymieniając oczywiście nazwę firmy, a nawet rezygnuje z korzystania z jej produktów i usług. Warto się zatem zastanowić, czy warto w tak banalny sposób tracić potencjalnych klientów.

Struktura informacji zwrotnej

Fot. Fotolia.com

Aby informacja zwrotna osiągnęła swój cel, powinna być:
1) pozytywna i konstruktywna – powinna zawierać zarówno informacje o mocnych stronach kandydata ale też informacje na temat obszarów, nad którymi powinien popracować;
2) przekazywana w pozytywnej intencji – dobra informacja zwrotna ma charakter rozwojowy dla kandydata. Nie jest to moment na tłumaczenie się kandydatowi z jakiego powodu ktoś inny został wybrany a nie on;
3) odnosząca się do zachowań – opisujemy konkretne zachowania, efekty działania kandydatów. Podajemy informacje z konkretnymi przykładami zachowań;
4) dostosowana do odbiorcy (język, wiek, nastrój, forma).

Oto przykład udzielenia informacji zwrotnej kandydatowi na stanowisko Przedstawiciela Handlowego.
Przykład
To co ewidentnie jest Pani mocną stroną to umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi. Świadczą o tym: sposób, w jaki na samym początku rozmowy kwalifikacyjnej inicjowała Pani rozmowę ze mną, jak również przebieg symulacji. Potrafi Pani również świetnie badać potrzeby klienta. Zadawała Pani bardzo trafne pytania podczas symulacji. To nad czym warto popracować to panowanie nad emocjami. Kiedy jest Pani zdenerwowana trudno się Pani skupić, przez co Pani skuteczność znajdowania rozwiązań problemów klienta spada. Także Pani sposób przedstawiania informacji jest chaotyczny. Szczególnie było to widać podczas prezentacji oferty. Potencjalny klient może mieć wrażanie zagubienia i braku logiki w natłoku tylu informacji. Warto może, przygotowując się do takich rozmów, spisywać sobie najważniejsze informacje, by w trakcie prezentacji zachować logiczną spójność.

Quiz: zdolności przywódcze

Jak spać pomiędzy wykładami a imprezowaniem – przewodnik studenta