zamknij
Jak skutecznie przeprowadzić sesje coaching on the job z nowymi pracownikami w zespole?

Jak skutecznie przeprowadzić sesje coaching on the job z nowymi pracownikami w zespole?

0udostępnień

Jeżeli często rekrutujesz i wprowadzasz do zespołu nowych pracowników, warto już od samego początku stosować coaching narzędziowy w pracy. Po pierwsze – usprawni to proces wdrażania nowej osoby w obowiązki i zadania, a po drugie – pozwoli jej poczuć, że od samego początku zależy Ci na rozwoju personalnym pracownika oraz jego dobrych relacjach z innymi członkami zespołu. Pamiętaj, że dla każdego pracownika rozpoczynanie pracy w nowych warunkach oraz w nieznanym otoczeniu jest sytuacją niekomfortową. Nowy pracownik martwi się nie tylko tym czy się sprawdzi, ale również zastanawia się, w jaki sposób pokazać się w dobrym świetle zarówno szefowi, jak i kolegom. Chcąc spełnić pokładane w nim nadzieje i zyskać aprobatę zwierzchnika, pracownik sięga po różne metody osiągania wyznaczonych celów. Warto, żebyś pomógł mu w określeniu tych najbardziej efektywnych, które będą najbardziej opłacalne zarówno dla niego, dla zespołu, jak i Ciebie jako szefa.

Problem ten jest szczególnie widoczny w strukturach działu sprzedaży. Zadaniem handlowców jest bowiem sprzedawać jak najefektywniej. Kiedy taki sprzedawca jest przez szefa „wrzucony na głęboką wodę” może popełnić niepotrzebne głupstwa, trudne do naprawienia w przyszłości. Jeden z moich handlowców co innego uzgadniał z klientami, a później inne zamówienia przesyłał w dostawach licząc, że klient się nie zorientuje w natłoku spraw. Handlowcowi zależało na sprzedaży konkretnego produktu, którego klient wcale nie zamawiał. Kiedy takiego handlowca zostawisz bez wsparcia to maksymalizowanie wyników może mieć opłakane skutki. Jeśli natomiast przekażesz takiemu pracownikowi swoje wartości i wskażesz jakie negatywne konsekwencje mogą przynieść takie działania, to powinno pomóc.

Zatem jak możesz pracować jako szef stosując metodę treningu on the job? Poniższy schemat objaśnia jak wyznaczać cele i sprawnie wprowadzić pracownika do nowej pracy:

Pamiętaj jednak aby angażować nowego pracownika kiedy przygotowujesz go do treningu nowych umiejętności. Szczególnie kiedy pracujesz z pokoleniem Y to dyrektywną decyzję zostaw sobie jako ostateczność Każdy ma własny bagaż doświadczeń oraz kompetencji, którymi się posługuje zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Warto pamiętać, że często o wiele łatwiej jest określić czego nie należy robić, niż podać gotową receptę i powiedzieć, co w danej sytuacji byłoby najlepszym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem. Szkolenie metodą coachingową jest świetnym narzędziem, choć może być czasochłonne dla Ciebie jako szefa. Natomiast z mojego doświadczenia nowy pracownik bardzo doceni takie właśnie wsparcie z Twojej strony.

Pamiętaj, że im większe wsparcie dasz młodemu stażem pracownikowi, tym bardziej zwiększysz jego pewność siebie i pomożesz mu pozytywnie wystartować w nowym miejscu pracy. Przyniesie to obopólne korzyści – zarówno dla niego, jak i dla Ciebie.

Robert Zych

Robert Zych

Współwłaściciel firmy szkoleniowej Kontrakt OSH. Autor książek: „Lider sprzedaży", „Gen Sprzedawcy”, „Szef w roli coacha”, „Klient w centrum uwagi” oraz „Szef w relacji z zespołem”. Trener prowadzący programy rozwojowe oraz szkolenia, między innymi „Lider Sprzedaży. Jak angażować handlowców w aktywną sprzedaż?”.

Przetrwaj dzień w pracy po podróży samolotem

Jaki podkład wybrać na lato?