zamknij
Jak przyjmować konstruktywną krytykę?

Jak przyjmować konstruktywną krytykę?

0udostępnień
konstruktywna krytyka

Nikt nie lubi krytyki, nawet tej konstruktywnej. Obojętne czy słyszysz ją podczas okresowej oceny pracowniczej czy po prezentacji – zawsze boli tak samo. Sprawia, że zaraz dla poprawy nastroju sięgasz po czekoladkę schowaną w biurku albo dzwonisz do przyjaciółki, której możesz się wygadać jak źle cię potraktowano. Pamiętaj jednak, że konstruktywna krytyka jest po to, abyś mogła wyciągnąć dla siebie pozytywne wnioski.

Jak poznać, że krytyka jest konstruktywna?

Konstruktywna krytyka to taka, która dotyczy konkretnego zachowania a nie twojej osoby. Ten, kto ją wypowiada jednocześnie mówi wyraźnie jakich zmian oczekuje od ciebie i uzgadnia z tobą rozwiązanie. Prosi również o opinię w sprawie swoich spostrzeżeń.

Osoba konstruktywnie krytykująca twoje zachowanie odnosi się z szacunkiem do ciebie. Wypowiadane przez nią słowa nie mają na celu urażenie cię, a zwrócenie na coś twojej uwagi. Dlatego nie reaguj agresywnie, nie obrażaj się nawet jeśli poczułaś się dotknięta.

Jak zatem reagować na konstruktywną krytykę?

Nie zachowuj się defensywnie. Słuchaj uważnie i w razie potrzeby wyjaśniaj wątpliwości. Zadawaj dodatkowe pytania, które pomogą twojemu rozmówcy wyrazić się bardziej konkretnie. Poproś go, aby podał ci przykład twojego niewłaściwego zachowania. Dzięki temu pokażesz mu, że nie zdawałaś sobie z niego sprawy, ale jesteś gotowa, aby to z nim omówić.

Fotolia_27984520_Subscription_L
Fot. Fotolia.com

Nie reaguj złością i agresją. Pod żadnym pozorem nie przerywaj osobie, która wypowiada pod twoim adresem konstruktywną krytykę. Pozwól jej wypowiedzieć się do końca. Dopiero wtedy będzie miała szansę jasno wyrazić swoje merytoryczne uwagi.

Nie obrażaj się. Przyjmij do wiadomości, że osoba, która wypowiedziała pod twoim adresem konstruktywną krytykę chce twojego dobra. Zastanów się na spokojnie czy nie ma racji.

Unikaj postawy obronnej, nie tłumacz się za bardzo. Powiedz, że dziękujesz za uwagi i je na spokojnie przemyślisz.

Odpowiadaj asertywnie na krytykę. Jeśli uważasz, że krytyka jest uzasadniona, powiedz: „Mam podobne zdanie na temat mojego zachowania”. Jeśli jednak nie zgadzasz się z oceną, powiedz (ale bez złości): „Mam inne zdanie na temat swojego zachowania”.

Bądź aktywna. Jeśli twój szef lub współpracownik konstruktywnie skrytykował brak konkretnych umiejętności, a ty się z tym zgadzasz, znajdź szkolenie dzięki któremu je zdobędziesz. Być może nawet firma za nie zapłaci. Jeśli twój przełożony uważa, że niestosownie ubierasz się do pracy, poproś przyjaciółkę o opinię i radę. Wybierzcie ubrania, które bardziej będą pasowały do rodzaju wykonywanej pracy i kultury firmy. Jeśli konsekwentnie zawalasz terminy, ustaw sobie przypomnienie w Outlooku lub zapisuj wszystko w kalendarzu. Niech inni wiedzą, że pracujesz nad tym, aby być lepszym pracownikiem.

redaktor opis stanowiska

Jak zostać redaktorem?

Asertywna odmowa