zamknij
Savoir vivre – telefon komórkowy

Savoir vivre – telefon komórkowy

0udostępnień
telefoniczny savoir vivre

Trzeba przyznać, że telefony komórkowe są wybawieniem dla zapracowanych ludzi, którzy są cały czas w ruchu. Jeżeli jednak telefony te nie są używane właściwie, zgodnie z zasadami savoir vivre, mogą być bardzo irytujące i uciążliwe. Dlatego ważne jest przestrzeganie pewnych zasad, które pozwolą cię postrzegać jako osobę z dobrymi manierami.

Telefon w czasie spotkań

Zanim wybierzesz się na spotkanie, przeczytaj o zasadach telefonicznego savoir vivre.

Jeśli zamierzasz uczestniczyć w spotkaniu, upewnij się przed nim, że telefon komórkowy jest wyłączony lub przełączyłaś go na cichy tryb. Odradzamy włączania wibracji i pozostawiania telefonu w kieszeni. Wibracje mogą być jeszcze bardziej irytujące dla uczestników spotkania niż dzwonek. Nie odbieraj telefonu, nie wykonuj połączeń ani nie pisz smsów w trakcie spotkania. Nie zostawiaj telefonu na stole.

Fot. Fotolia.com

Oczywiście są sytuacje kiedy musisz zadzwonić lub odebrać połączenie w czasie spotkania. Wówczas przed spotkaniem uprzedź osoby uczestniczące w nim, że będziesz musiała w pewnym momencie zadzwonić lub ktoś może do ciebie dzwonić z ważną informacją. Kiedy nadejdzie ta chwila przeproś wszystkich zgromadzonych i wyjdź z pokoju. Nie rozmawiaj wówczas zbyt długo, dłuższa nieobecność może być źle odebrana przez osoby uczestniczące w spotkaniu, zwłaszcza wówczas gdy jesteś osobą bez której dalsze rozmowy nie mogą się toczyć. Ponadto długa rozmowa telefoniczna może być sygnałem, że nie jesteś w stu procentach zaangażowana w spotkanie.

Jeśli zapomniałaś wyłączyć telefon i niestety zadzwonił w czasie spotkania a rozmowa nie jest pilna, to przeproś zgromadzonych i wyłącz telefon.

A co jeśli twoja firma obchodzi uroczystość (np. 10-lecie powstania), a w torebce natarczywie już któryś raz wibruje ci telefon? Odpowiedź jest następująca: albo odbierz telefon i ściszonym głosem powiedz, że oddzwonisz później, albo – co jest lepszym rozwiązaniem – wyjdź z sali i udaj się tam gdzie będziesz mogła swobodnie porozmawiać.

Telefon w biurze

Zasad telefonicznego savoir vivre należy przestrzegać także w pracy.

Dzwonek telefonu

Kumkająca żaba, ostatni hit muzyki pop czy głos wzywający cię do odebrania telefonu to ostatnio najczęstsze dzwonki telefonów komórkowych słyszane w biurach, środkach komunikacji miejskiej czy na ulicy. Takie dźwięki są zabawne i zapewne śmieszą ciebie oraz twoich przyjaciół, ale w pracy są niepoważne i nieprofesjonalne. Dlatego radzimy, aby ustawić w swoim telefonie standardowy dzwonek.

Wchodząc do biura najlepiej będzie jeśli ściszysz dzwonek telefonu.

Rozmowa prywatna

W pracy nie należy rozmawiać przez komórkę o sprawach prywatnych. Ploteczki z przyjaciółką zostaw na wieczór. Uprzedź swoją rodzinę i znajomych, aby dzwonili tylko i wyłącznie w sprawach ważnych i awaryjnych. Przede wszystkim upewnij się, że dzieci rozumieją różnicę między ważną sprawą a mniej ważną. Jeśli tego nie zrobisz i twój telefon będzie dzwonił dość często, to w 100% nie skupisz się na pracy.

Fot. Fotolia.com

Jeżeli już musisz wykonać prywatną rozmowę, to postaraj się znaleźć miejsce, w którym nikt nie będzie cię słyszał – zarówno ty będziesz czuła się komfortowo, jak i osoby siedzące z tobą w pokoju. Możesz zrezygnować z wyjścia, gdy w pokoju siedzą ludzie, z którymi się przyjaźnisz i nie krepuje cię to, że mogą słyszeć o czym rozmawiasz a im nie przeszkadza, że robisz to w ich obecności.

Z niewiadomych powodów wiele osób, które rozmawiają przez telefon, mówią do słuchawki bardzo głośno. Moje drogie – uwierzcie mi – mikrofon jest bardzo czuły. Ten, z kim rozmawiasz słyszy ciebie, natomiast inni ludzie wokół nie muszą.

Rozmowa służbowa

Do rozmów służbowych powinnaś używać komórki, którą otrzymałaś w firmie. Jeśli nie dostałaś takowej, swój numer prywatny podaj w biurze jednocześnie uprzedzając, aby dzwoniono tylko i wyłącznie w nagłych przypadkach.

Kiedy odbierasz telefon służbowy, przedstaw się z imienia i nazwiska.

Rozmowy służbowe wykonuj w godzinach urzędowania. Jeżeli musisz zadzwonić w sprawach służbowych do czyjegoś domu, to zrób to tylko wtedy, gdy zostałaś do tego upoważniona.

Oto dodatkowe informacje dotyczące telefonicznego savoir vivre:

  • nie trzymaj kogoś na linii podczas gdy rozmawiasz przez inny telefon;
  • rozmowę kończy ta osoba, która zadzwoniła;
  • jeżeli rozmowa została przerwana, dzwoni ta osoba, która ją inicjowała;
  • jeżeli nie możesz w danym momencie rozmawiać, nie mów osobie dzwoniącej, aby zrobiła to później. W takiej sytuacji to ty powinnaś oddzwonić, kiedy już znajdziesz na to czas;
  • jeśli okaże się, że osoba, do której dzwonisz jest za granicą, szybko zakończ rozmowę, aby nie narażać jej na koszty;
  • gdy ktoś do ciebie dzwoni, nie rozgaduj się – w końcu to nie ty płacisz za jego rachunki telefoniczne.
savoir vivre jedzenie w pracy

Jedzenie w pracy według savoir vivre

Etykieta w mailach służbowych

Savoir vivre w mailach służbowych