zamknij
Jak dyscyplinować spóźnialskich?

Jak dyscyplinować spóźnialskich?

2udostępnień
spóźnianie do pracy

Znacie kogoś, kto choć raz się nie spóźnił? Spóźnienia zdarzają się każdemu. Nawet najbardziej punktualna, przewidująca osoba, może paść ofiarą korków, utknąć w windzie, zostać poszkodowana w stłuczce drogowej i w efekcie spóźnić się do pracy. Są też tacy, którzy spóźniają się notorycznie. Jak zatem dyscyplinować takich pracowników?

Przestrzeganie czasu pracy ustalonego przez przełożonego należy do podstawowych obowiązków pracownika. Tymczasem wiele osób zbyt późno przychodzi do firmy, tłumacząc się korkami, zbyt długim snem lub jedzeniem śniadania. Większość przełożonych traktuje spóźnienia do pracy jako arogancję i brak szacunku, i uważa, że świadczą one o niepoważnym stosunku do obowiązków służbowych.

Fot. Fotolia.com

Jeśli pracownik rozliczany jest z zadań, przychodzenie na określoną godzinę nie musi być oczywiste. Może to oznaczać, że sam decyduje o swoich grafiku pracy i o tym, kiedy do biura przyjdzie. Tym samym nie wie, że oczekujesz go każdego dnia punktualnie o 9:00. Jeśli reguły dotyczące czasu pracy nie były wcześniej ustalone i przedyskutowane, warto unormować tę kwestię jak najszybciej.

Jeśli jesteś przełożonym pracownika, który ma problem z przychodzeniem do pracy na czas, spróbuj wykorzystać poniższe rady:

1) przedstaw pracownikowi swoje cele i swój punkt widzenia, np. że zależy ci na możliwości kontaktu z pracownikiem od 8:00, albo nie chcesz, aby inni pracownicy nie tłumaczyli swoich spóźnień tym, że w firmie panują takie standardy. Jeśli przedstawisz pracownikowi swoje cele, łatwiej wam będzie je osiągnąć;

2) poznaj punkt widzenia pracownika – ważne jest, abyś sama powiedziała o swoich intencjach i efekcie na jakim ci zależy (zob. punkt wyżej), wówczas pracownik będzie skłonny przedstawić ci swoje;

3) zdefiniuj problem – zastanów się, czy problemem jest grafik pracy niedostosowany do danego podwładnego (np. dojeżdża do pracy z innego miasta i jest uzależniony od rozkładu jazdy pociągu/autobusu), czy może lekceważenie obowiązków;

4) zapytaj pracownika o rozwiązanie – warto spytać o powód spóźnień i przyczynę jego zachowania. Wysłuchaj uważnie jego argumentów. Zapytaj, jakie widzi wyjście z tej sytuacji;

5) wypracuj rozwiązanie korzystne dla obu stron – być może pracownik, który nigdy nie jest na czas w pracy, odwozi dziecko do przedszkola i nie jest w stanie pogodzić tych dwóch obowiązków. Możecie wówczas wypracować nowy grafik pracy, który usatysfakcjonuje was oboje;

6) zagroź konsekwencjami w przypadku dalszego niestosowania się do zasad – w sytuacji, kiedy pracownik poprosił o zmianę grafiku i rozpoczęcie pracy o godzinę później, a jego spóźnienia nadal będą nagminne, pamiętaj, żeby zastosować konsekwencje, które wcześniej mu przedstawiłaś.

Psyche care

 

Ewelina Szymkowiak

Ewelina Szymkowiak

Absolwentka Psychologii Klinicznej oraz Terapii i Poradnictwa w Krakowskim Instytucie Psychoterapii Integratywnej. Prowadzi treningi biofeedbacku oraz sesje life&business coachingu. Posiada także doświadczenie w prowadzeniu warsztatów z zakresu rozwoju osobistego i umiejętności psychologicznych (asertywność, radzenie sobie ze stresem, konflikty) dla młodzieży oraz seniorów. Właścicielka gabinetu Psyche Care.
korekta nosa

Wyprostuj swój… nos – korekcja bez skalpela

taniec hula

Zatańcz hula. Obudź swoją moc