zamknij
Intensywność i obszar kontaktu wzrokowego

Intensywność i obszar kontaktu wzrokowego

0udostępnień
kontakt wzrokowy

W komunikacji niewerbalnej bardzo istotny jest kontakt wzrokowy, w tym jego intensywność i obszar. Intensywność spojrzenia wskazuje m.in, czy dana osoba jest zainteresowana tym co ktoś do niego mówi czy też nie. Natomiast obszar kontaktu wzrokowego uświadamia nam gdzie powinnyśmy kierować wzrok w czasie rozmowy.

Intensywność kontaktu wzrokowego

Oto kilka wskazówek:

Jeśli utrzymujesz kontakt wzrokowy mniej niż przez 30% czasu rozmowy, twój rozmówca może pomyśleć, że:

  • nie jesteś zainteresowana tematem rozmowy,
  • jesteś nieśmiała,
  • jesteś nieszczera,
  • nie jesteś przygotowana do rozmowy,
  • ukrywasz coś bądź,
  • lekceważysz go.

Jeśli poświęcasz rozmówcy od 30 do 60% czasu przeznaczonego na rozmowę, oznacza to, że szanujesz go i z zainteresowaniem słuchasz tego co mówi.

Jeśli utrzymujesz kontakt wzrokowy powyżej 60% czasu rozmowy, to twój rozmówca może pomyśleć, że:

  • jesteś napastliwa lub
  • bardziej interesuje cię on sam niż temat rozmowy.

W kontaktach biznesowych najlepiej będzie jeżeli swojemu rozmówcy poświęcisz od 30 do 60% czasu przeznaczonego na rozmowę (spotkanie). Twoje spojrzenie nie może trwać krócej niż 3 sekundy a nie dłużej niż 5 sekund.

Obszary kontaktu wzrokowego

Obszar kontaktu wzrokowego to miejsce, w które kierujesz wzrok. Miejsce to uzależnione jest od rodzaju kontaktu z inną osobą.

Wyróżnia się:

  • kontakt wzrokowy intymny – wzrok skierowany jest poniżej twarzy (szyja, dekolt, klatka piersiowa, pas i poniżej pasa)

3

  • kontakt wzrokowy oficjalny – wzrok skierowany jest prosto w oczy lub w okolice oczu

1

  • kontakt wzrokowy towarzyski – wzrok skierowany jest w okolice nosa i ust

2

impreza firmowa

Savoir vivre w czasie imprezy firmowej

przestrzeń osobista

Przestrzeń osobista