zamknij

Ubiór do biura

2udostępnień
ubiór do pracy

Większość pracowników jest świadoma tego jak ważne jest budowanie wizerunku w pracy. Jednym z jego elementów jest odpowiedni ubiór. Mimo że zasady ubierania się do pracy z upływem lat się liberalizują, to istnieją pewne niezmienne reguły, których warto przestrzegać zwłaszcza w firmach, które są raczej konserwatywne.

Dress code to określenie kodu ubrania, czyli zasad według których należy ubierać się do pracy. Może mieć on różny charakter: od spisanych wyraźnie reguł określających nawet dopuszczalną kolorystykę ubrań do krótkiego wskazania poprzez przełożonego: „Obowiązuje u nas business casual”. Czasami brakuje takich wyraźnych wytycznych i wówczas warto zdefiniować sobie samodzielnie zasady, poprzez obserwację ubiorów kolegów i koleżanek z pracy.

Na pewno warto się dostosować, żeby lepiej poczuć się w nowym środowisku i szybciej oswoić się z kulturą organizacyjną firmy. Praca jest miejscem, gdzie warto zapomnieć o swoich pozazawodowych fascynacjach i odłożyć na bok swój ulubiony, sprany t-shirt pamiętający czasy studiów. Są co prawda firmy, w których kreatywność jest nagradzana, ale nawet w nich warto pamiętać o schludnym i eleganckim wyglądzie. Trzeba być wyjątkową osobowością, żeby odnosić sukcesy ubierając się w sprane, obcisłe jeansy z dziurami i za duży t-shirt. Dlatego lepiej być ostrożnym z najnowszymi trendami mody w pracy – co najwyżej warto nosić to co mniej lub bardziej wpisuje się w nurt klasyczny.

Żeby odkodować zasady ubioru warto poznać kilka najczęściej występujących schematów i określeń, które ułatwiają dobór stroju do pracy.

Fot. Fotolia.com
Fot. Fotolia.com

Business attire

To typowy strój biznesowy. Dla pań oznacza on kostium lub garnitur w stonowanych kolorach (szarości, granat, czarny) z jasną bluzką. Może to być również klasyczna sukienka, w ciemnych kolorach, zakrywająca kolana i ramiona. Uzupełniłem są buty na niewielkim obcasie z zakrytą stopą i piętą oraz cieliste rajstopy, niezależnie od pory roku. Biżuteria powinna być prosta i stonowana.

Business casual

To styl najczęściej występujący w biurach. Nie jest on tak rygorystyczny jak business attire, jednak pozostaje raczej konserwatywny. Pozwala na bardziej swobodne wyrażenie swojej indywidualności, ale mimo to musi być wyrazem profesjonalizmu. Dla kobiet oznacza on zazwyczaj spodnie lub spódnice noszone do bluzki koszulowej lub kardiganu. Można nosić również klasyczne sukienki.

Kolory też raczej ciemne i stonowane. Buty, mogą być płaskie, jednak również z zakrytymi palcami i piętami.

Smart casual

To styl, który pozwala na jeszcze większy indywidualizm i szerszą gamę ubrań. Dopuszcza eleganckie swetry, golfy, kamizelki i spodnie czy spódnice. Warto też pamiętać, żeby rzeczy były dobrej jakości.

Casual day

To zazwyczaj tzw. luźny piątek, czyli dzień, w którym pracownicy mogą założyć elegancki strój przypominający strój weekendowy. Często występuje w firmach, które na co dzień wymagają business attire. Nie oznacza to oczywiście pełnej dowolności. Zawsze sprawdzą się materiały dobrej jakości takie jak tweed, len czy bawełna i raczej klasyczne kroje w stonowanych kolorach. Casual day nie usprawiedliwia dekoltów, obcisłych bluzeczek czy odkrytych stóp.

ubiór odpowiedni do wieku

Ubiór odpowiedni do wieku

jak się nie ubierać do pracy

Jak nie ubierać się do pracy?