zamknij
Dlaczego kobiety awansują rzadziej niż mężczyźni? Jak awansować w męskim świecie?

Dlaczego kobiety awansują rzadziej niż mężczyźni? Jak awansować w męskim świecie?

0udostępnień

Większość pracodawców twierdzi, że w ich firmach zarówno każdy mężczyzna, jak i kobieta ma równe szanse na awans. Zgodnie z Kodeksem pracy pracodawcy muszą równo traktować obie płci – jeśli chodzi o warunki pracy, dostęp do szkoleń czy awanse. Ten ostatni punkt często budzi wiele zastrzeżeń. Na stanowiskach menadżerskich wciąż dominują mężczyźni. Dlaczego kobiety awansują rzadziej niż mężczyźni? Jak awansować w męskim świecie, jeśli jesteś kobietą?

Z badań przeprowadzonych przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, wynika że aż 60 procent pracodawców uważa, że w ich firmach nie ma żadnych różnic jeśli chodzi o częstość awansów kobiet i mężczyzn. Co piąty pracodawca stwierdził jednak, że w ich firmach kobiety awansują rzadziej od mężczyzn. Dlaczego tak się dzieje?

Dlaczego kobiety awansują rzadziej niż mężczyźni?

Jako główne powody zostały wymienione:

  • kobiecie przypisywana jest rola żony i matki, co automatycznie ma oznaczać według pracodawców jej większe zaangażowanie w życie prywatne, a co za tym idzie częstsze zwolnienia, mniejsza dyspozycyjność,
  • zdaniem pracodawców, kobiety są często mniej asertywne niż mężczyźni, brakuje im pewności siebie,
  • pracodawcy, uważają że w związku z tym, że kobiety są często zatrudniane na niższych stanowiskach niż mężczyźni, ich szanse na awans są automatycznie mniejsze.

>>> Zobacz także: Czego nie powinnaś robić jeśli chcesz awansować?

Jak kobieta może awansować w męskim świecie? Jak przyspieszyć taki awans?

Pierwsza zasada brzmi: Awans sam nie przyjdzie! Nieważne, czy jesteś kobietą czy mężczyzną, musisz o niego zawalczyć. Aby awansować, nie wystarczy być „tylko” dobrym pracownikiem. Jak w takim razie to zrobić?

  1. Na początku musisz znaleźć swoje mocne oraz słabe strony. Skup się na słabych stronach, które mogą osłabić twoją pozycję w drodze po awans. Przeanalizuj, nad czym powinnaś bardziej popracować. Porozmawiaj ze swoim przełożonym albo osobą z działu HR. Oni powinni ci pomóc w doprecyzowaniu, jakich umiejętności brakuje ci jeszcze do zmiany stanowiska na wyższe.

    Fot. GettyImages.com / Hinterhaus Productions
  2. Zrób coś „extra”! Rzetelne wykonywanie zadań, które należą do twoich obowiązków, to za mało. Pokaż, że chcesz robić więcej, np. zaangażuj się w dodatkowe zadania, zgłoś się do udziału w nowym projekcie, pokaż że ci zależy i że chcesz rozwijać swoje kompetencje w firmie.
  3. Jeśli dostajesz do wykonania nowe zadanie, wykaż się proaktywnym zachowaniem. Nie odmawiaj, tylko śmiało podejmuj wyzwanie. Pokaż, że jesteś zaangażowany w swoją pracę i rozwój firmy – pracodawca nie będzie chciał w ciebie inwestować, jeśli nie będzie miał pewności, że naprawdę ci zależy i chcesz rozwijać swoją karierę właśnie w jego firmie.
  4. Doszkalaj się, bierz udział w kursach, stale podnoś swoje kwalifikacje.
  5. Dobrym pomysłem jest również znalezienie mentora – kolegi, który ma większe doświadczenie od ciebie i możesz się od niego uczyć. Jeśli twój mentor jest wysoko postawiony w firmie, może być dla ciebie źródłem wiadomości, które nie są dostępne dla każdego pracownika. Dzięki niemu możesz wcześniej poznać plany rozwojowe firmy, uzyskać informacje o planowanych awansach czy podwyżkach. To niezwykle cenna wiedza, zwłaszcza kiedy poważnie myślisz o rozwoju swojej kariery właśnie w tej firmie.

>>> Zobacz także: Trzy cechy, które musisz mieć, by zrobić karierę

Jakie zachowania są zakazane w drodze po awans?

Jeśli chcesz awansować, wystrzegaj się zachowań takich jak: plotkowanie, spóźnianie się, kłamanie, obarczanie winą za swój błąd innych pracowników. Zachowania, które pozornie mogą ci się wydawać nieszkodliwe, mogą zaważyć na twoim ewentualnym awansie w przyszłości.

Służbowy obiad we Francji. Jak zachować się przy stole?