zamknij
Jak sobie radzić z potrzebą podjadania?

Jak sobie radzić z potrzebą podjadania?

0udostępnień
9 grudnia 2019271Views

Podjadanie między posiłkami jest raczej szkodliwym nawykiem, prowadzącym często do nadwagi, otyłości, a także innych problemów zdrowotnych. Dlaczego podjadamy i jak sobie z podjadaniem radzić?

Po obfitym posiłku masz jeszcze ochotę na małe co nieco? Nie możesz się oprzeć temu impulsowi, mimo że starasz się dbać o linię i regularnie ćwiczysz? Jest wiele powodów, dla których sięgamy po jedzenie nawet wtedy, gdy nie jesteśmy głodni. To, czy uda Ci się wyrugować ten nawyk, zależy od trafnego rozpoznania jego przyczyny.

Głód?
Osoby, które są na diecie, mają często przekonanie, że i tak jedzą zbyt wiele. W związku z tym ograniczają się jeszcze bardziej, jedzą coraz mniej. W konsekwencji zaburzają naturalny rytm przemian metabolicznych, co może iść w parze z hipoglikemią lub niepohamowanym apetytem na jedzenie, któremu trudno się oprzeć. Sposobem na wyeliminowanie nawyku w tej sytuacji jest regularnie spożywanie produktów niskokalorycznych, które zaspokajają głód na tyle, by nie musieć sięgać po przekąski między posiłkami.

A może nawyk?
Podjadanie może wynikać też ze skojarzenia pewnych czynności z jedzeniem. Na przykład wiele badań naukowych udowodniło, że siedząc przed telewizorem, mamy większą skłonność do jedzenia niż zwykle. Podjadanie może też towarzyszyć piciu kawy, alkoholu czy gotowaniu. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest powstrzymywanie się od podjadania w danych okolicznościach. Na początku będzie trudno, ale z biegiem czasu przestaniesz w końcu myśleć o dawnym nawyku. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: https://likeastore.com/pl/odchudzanie-to-nie-taka-straszna-rzecz/

Jedzenie dla towarzystwa
W naszym kręgu kulturowym spotkania towarzyskie wiążą się z piciem czegoś (kawy, herbaty, alkoholu) lub jedzeniem. Rozmowy ze znajomymi stają się więc znakomitą okazją do podjadania. Czasem trudno wręcz odmówić, gdy jest się u kogoś w gości. Warto jednak zachować umiar w częstowaniu się i zadbać o inne formy wspólnego spędzania czasu.

Negatywne emocje
To, co bierzemy za głód, może być przykrą emocją. Podjadaniem chcemy poprawić sobie nastrój. Stłumić lęk, smutek, złość, tęsknotę, bezsilność. Następnym razem, gdy przyłapiesz się na podjadaniu, zadaj więc sobie pytanie, czy to nie jakiś problem popycha Cię ku otyłości.

Jak urządzić salon na Sylwestra?

Fotele wiszące na Święta – kiedy zainwestować?