zamknij
Mindfulness – metoda, która usprawnia mózg

Mindfulness – metoda, która usprawnia mózg

0udostępnień
Medytacja jest podstawą terapii Mindfulness

Mindfulness to metoda leczenia oparta na wschodnich (głównie buddyjskich) technikach. Definiowana jest jako rodzaj świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę uwagi. Ze względu na swoją skuteczność technika ta jest stosowana w biznesie, psychoterapii, coachingu oraz życiu codziennym.

Na czym polega technika Mindfulness

Cały czas większość z nas dąży do jakiegoś wyznaczonego celu. A jeśli mamy problem z jego realizacją, to rodzą się w nas lęki, agresja, stres i inne negatywne emocje. W takim stanie jesteśmy mało świadomi tego co przeżywamy w danym momencie i zaczynamy działać automatycznie.

Aby temu zapobiec należy żyć bardziej świadomie. Jak to osiągnąć? Zgodnie z techniką Mindfulness należy skupić uwagę na emocjach, doznaniach i myślach, które pojawiają się w danej chwili. A następnie powinno się je przyjąć i zaakceptować – bez dokonywania ich oceny. Nie należy się również przywiązywać do tego co się w danej chwili doświadcza. Dzięki temu nie kumulujemy w sobie wszystkich doświadczeń, a jedynie pozwalamy im na bieżąco odchodzić. Zostają z nami tylko te aktualne. Innymi słowy technika Mindfulness pomaga nam oduczyć się dotychczasowych schematów działania naszego umysłu.

Zalety metody Mindfulness

Istnieją dowody na to, że metoda ta leczy bądź istotnie wspomaga leczenie:

  • zaburzeń lękowych,
  • depresji,

    Fot. Fotolia.com
  • zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych,
  • przewlekłego bólu,
  • uzależnienie od narkotyków i innych substancji psychotropowych,
  • zaburzeń odżywiania,
  • chorób skóry,
  • chorób serca i nadciśnienia
  • a nawet nowotworów.

Osoby uczestniczące w medytacji:

  • lepiej radziły sobie w stresujących sytuacjach,
  • potrafiły szybciej i efektywniej się zrelaksować,
  • były zdolne do większej samoakceptacji,
  • były aktywniejsze.

U osób medytujących stwierdzono wzrost gęstości istoty szarej w hipokampie (ważny ośrodek pamięci i uczenia się) i w obszarach odpowiedzialnych za samoświadomość, introspekcje i współczucie oraz spadek gęstości istoty szarej w jądrze migdałowatym, które jest bardzo istotne w powstawaniu stresu.

Medytacja – jako część metody Mindfulness

Podstawową metodą techniki Mindfulness jest medytowanie w ciszy przez co najmniej 10 minut. Aby osiągnąć pożądane efekty, należy to robić codziennie. W czasie medytacji powinno się skupiać swoją uwagę na czymś – najczęściej mistrzowie medytacji proponują, aby osoby medytujące koncentrowały się na oddechu. W czasie medytacji myśli nie mogą błądzić po zagadnieniach z przeszłości ani przyszłości. Jeśli tak się dzieje, trzeba zdyscyplinować umysł i zmusić się do myślenia o teraźniejszości.

Romans z szefem. Fot. Fotolia.com

Romans z szefem

Rozmowa kwalifikacyjna w restauracji

Savoir vivre podczas rozmowy kwalifikacyjnej w restauracji