Szkolenia to najpowszechniej występująca forma rozwoju pracowników w organizacjach. Pracownik styka się z nimi już podczas wdrożenia do pracy. Potem stanowią zasadniczą część rozwoju wszystkich pracowników, np. na podstawie okresowej oceny pracowników. Są kluczowym elementem także w rozwoju talentów. Szkolenia, oprócz kształtowania i rozwijania konkretnych umiejętności, często stanowią tez świetną okazję do integracji pracowników.
Szkolenia wykorzystywane są w organizacji gdy:
- zatrudniamy nowych pracowników;
- pojawia się konieczność uaktualnienia lub nabycia nowych kompetencji;
- organizacja jest w trakcie restrukturyzacji a pracownicy potrzebują wsparcia;
- chcemy systemowo zadbać o rozwój pracowników.
Ogólnie szkolenia możemy podzielić na:
- szkolenia miękkie – dotyczą rozwoju kompetencji osobistych (np.: komunikatywności, asertywności, delegowania zadań, radzenia sobie z obiekcjami itd);
- szkolenia twarde – dotyczą rozwoju kompetencji specjalistycznych (np.: wiedzy produktowej, wiedzy o procedurach i procesach zachodzących w firmie).
Szkolenia wdrożeniowe
Szkolenie to dedykowane jest dla nowych pracowników rozpoczynających pracę w organizacji lub pracowników obejmujących nowe stanowiska z rekrutacji wewnętrznej.
Jego celem jest dostarczenie podstawowych informacji o firmie, strategii działania, strukturze, kulturze, a także oczekiwaniach wobec pracowników. Dzięki niemu pracownik zdobywa także umiejętności pozwalające na szybkie rozpoczęcie pracy na nowym miejscu.
Szkolenia rozwojowe
Dedykowane jest dla pracowników już zatrudnionych w organizacji.
Szkolenie rozwojowe może być jednostkowe dla poszczególnych osób, określone np. w ramach planu rozwojowego ustalonego podczas okresowej oceny pracownika. Ale może też wynikać z nagłej potrzeby organizacji ,np. zmiany procesów, procedur, czy wprowadzenia nowych produktów. Może być również ujęte w systemy rozwojowe, jak np.: Akademia Obsługi Klienta, Akademia Zarządzania itd. Programy te dedykowane są dla określonych grup pracowników i ustalane na podstawie potrzeb tych grup oraz oczekiwań biznesu względem nich.