Możesz mieć bardzo dobrze napisane CV i list motywacyjny, duże doświadczenie i idealnie pasować do firmy, ale niestety w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej wypadasz nie najlepiej. Pocą Ci się ręce, unikasz kontaktu wzrokowego z rekrutującym albo kręcisz się nerwowo na krześle. Świadczy to o tym, że nie potrafisz zapanować nad mową ciała, która jest bardzo ważna i ma wpływ na twój końcowy sukces.
„Jak Cię widzą tak Cię piszą” – to przysłowie, o którym warto pamiętać w trakcie przygotowywania się do rozmowy kwalifikacyjnej. Według osób, które przeprowadzają rekrutacje, wystarczy tylko kilka pierwszych 30–60 sekund, aby stwierdzić, czy kandydat nadaje się do pracy. Zapytacie: Na jakiej podstawie? Otóż okazuje się, że mowa ciała sygnalizuje jakim pracownikiem będziesz. Powiesz, że nie mowa ciała a to co mówisz na pewno przekona rekrutującego do ciebie. Otóż musisz wiedzieć, że nawet jeśli twoje wypowiedzi będą świadczyły o twojej pewności siebie i wiedzy, a twoje gesty, postawa i mimika dokładnie temu przeczą, to nie będziesz wiarygodna. Komunikaty niewerbalne sprzeczne ze słowami często zrujnują twoje starania o pracę.
![7](https://www.sukcesnaszpilkach.pl/wp-content/uploads/2016/02/7-300x169.jpg)
Jak temu zaradzić? Oto kilka podpowiedzi co należy a czego nie należy robić w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Wiedza na temat mowy ciała pozwoli ci poczuć się pewniej i zmniejszy twoją nerwowość w trakcie rozmowy z rekrutującym.
1. Przed rozmową kwalifikacyjną poproś przyjaciółkę, aby zadawała Ci trudne pytania, które mogłyby paść w czasie rekrutacji i jednocześnie obserwowała twoje zachowanie. Następnie poproś ją, aby powiedziała Ci jakie gesty wykonywałaś w trakcie rozmowy, czy utrzymywałaś kontakt wzrokowy, w jakiej pozycji siedziałaś. Te informacje pomogą ci wyeliminować niepożądaną mimikę, niewłaściwe gesty i postawę. Kiedy już zostaniesz sama, stań przed lustrem i poćwicz mowę ciała.
2. Zanim wejdziesz do pokoju, w którym będzie odbywała się rozmowa kwalifikacyjna, sprawdź czy twoje dłonie są ciepłe i suche.
3. Na początku rozmowy kwalifikacyjnej poczekaj aż osoba rekrutująca poda Ci dłoń. Następnie ściśnij dłoń dość pewnie jednocześnie utrzymując kontakt wzrokowy. Pamiętaj – słaby uścisk może być odebrany jako oznaka słabego charakteru.
4. Usiądź dopiero wtedy gdy cię o to poproszą. Jeśli zajmiesz miejsce zbyt daleko, może to zostać odebrane, jakbyś się czegoś obawiała. Nie staraj się być również nazbyt przyjacielska i nie siadaj zbyt blisko osoby rekrutującej, ponieważ może ona czuć się w takiej sytuacji niekomfortowo. Najbezpieczniej jest zająć miejsce naprzeciwko osoby rekrutującej lub to, które zostanie przez nią wskazane.
5. Nie siadaj na krawędzi krzesła jednocześnie dotykając plecami jego oparcia – taka postawa jest niechlujna. Usiądź prosto i w czasie rozmowy lekko przechyl się do przodu – w ten sposób pokażesz, że jesteś zainteresowana rozmową i zaangażowana. Przyjmij postawę otwartą (nie siedź z założonymi rękami i skrzyżowanymi nogami).
6. Połóż dłonie na kolanach bądź na oparciach krzesła, nie bębnij paznokciami o blat stołu. Nie baw się włosami, nie zagryzaj warg, nie ziewaj, nie oglądaj sobie dłoni, nie dotykaj twarzy (jest to oznaka, że możesz być nieuczciwa), unikaj zbytniego gestykulowania.
![A business woman sitting at her desk listens to the questions of the candidate](https://www.sukcesnaszpilkach.pl/wp-content/uploads/2016/01/Fotolia_40810543_Subscription_XXL-300x200.jpg)
7. Utrzymuj kontakt wzrokowy, ale nie patrz intensywnie w oczy rekrutującego. Najlepiej jeśli zawiesisz swój wzrok na wysokości czubka jego nosa. Jeśli rozmowę z tobą przeprowadzają dwie, trzy osoby, to odpowiadając na pytania staraj się utrzymywać kontakt wzrokowy z każdą z nich. Jeśli będziesz patrzyła na boki, na podłogę lub na blat stołu, to może być to odebrane jako brak pewności siebie. Osoba rekrutująca – widząc taką postawę – może być mniej zaangażowana w rozmowę.
8. Mów wyraźnie i nie za szybko. Głęboki i spokojny głos sugeruje, że jesteś pewna siebie i rozluźniona, natomiast piskliwy – że możesz być nerwowa. Niepewni siebie kandydaci niestety nie potrafią zapanować nad swoim głosem, często używają przerywników typu „yyyy”, „aaaa”, mają problemy z mówieniem na temat.
9. Uśmiechaj się i bądź pozytywnie nastawiona.
10. Po zakończeniu rozmowy – bez względu na to jak poszła – uśmiechnij się przy pożegnaniu. Twój uścisk dłoni powinien być mocny. Zachowaj wyprostowaną postawę.
Pamiętaj! Musisz komunikować się werbalnie i niewerbalnie w sposób profesjonalny.