W rekrutacji najczęściej spotykanymi rozmowami kwalifikacyjnymi są wstępna rozmowa telefoniczna z kandydatem oraz jedna lub dwie rozmowy przeprowadzane twarzą w twarz. W doborze osoby na ważne stanowisko, można przejść przez wszystkie trzy etapy. Sprawdź co może cię czekać gdy starasz się o pracę.
Telefoniczna rozmowa „sprawdzająca”
Może być przeprowadzona przez rekrutera, agencję rekrutacyjną, dział zasobów ludzkich lub kogoś innego z działu HR. Jej celem jest upewnienie się, że kandydat spełnia wymagania opisane w ogłoszeniu lub innych materiałach rekrutacyjnych. Może być ona tak krótka, jak to tylko konieczne, aby spełnić ten cel.
Jest to dobra okazja do zrobienia pierwszego wrażenia. Osoba rekrutująca sprawdzi: Czy oddzwoniłaś w umówionym czasie? Czy dobrze się porozumiewałaś? Jest to też odpowiedni moment dla rekrutera, aby dopytać się o wszelkie luki jakie pojawiły się w twoim życiorysie.
Podczas rozmowy telefonicznej mogą być również sprawdzone kluczowe dla stanowiska kompetencje techniczne, np. znajomość języka obcego.
W trakcie takiej rozmowy podejmowane są decyzje, czy osoby rekrutujące chcą się spotkać z wybranym kandydatem lub nie.
Wstępna rozmowa kwalifikacyjna
Na tym etapie zazwyczaj zostaje zawężona lista kandydatów (do 4-7 osób). Rozmowa ta trwa na ogół od 30 do 60 minut. Przy obsadzaniu niższych stanowisk może ona dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji. W innych przypadkach konieczne jest ponowne spotkanie z kandydatem.
Na tym etapie osoby kandydujące na dane stanowisko mogą być również poproszone o rozwiązanie testów.
Druga rozmowa kwalifikacyjna
W czasie tej rozmowy poprzeczka zostanie podwyższona do maksimum. Na tym etapie w rozmowie mogą wziąć udział inne osoby z firmy, dla których jej rezultat jest ważny. Mogą to być bezpośredni podwładni, potencjalni koledzy, zajmujący równorzędne stanowiska lub inni menedżerowie. Ta rozmowa zazwyczaj pokazuje prawdziwy obraz kandydata.
Powodzenia na rozmowach kwalifikacyjnych!