Byłaś jedną z tysięcy zwolnionych w ciągu ostatniego roku i obecnie jesteś bez pracy? A może tkwisz w zawodzie, który nie sprawia ci przyjemności i z powodu popadnięcia w rutynę nie myślałaś o jego zmianie? Niezależnie od sytuacji, w której się znajdujesz, wyznaczenie celów metodą SMART pomoże ci znaleźć nową pracę.
Ustalenie celów to coś więcej niż posiadanie samych aspiracji. Stwierdzenia typu: „Znajdę nową pracę” lub „Otworzę własną firmę” to zdecydowanie za mało. Ustalanie celów oznacza stworzenie pisemnego planu, który będzie zawierał racjonalne i mierzalne długoterminowe i krótkoterminowe cele. To tego przydatna będzie metoda SMART.
Cel określany metodą SMART powinien być: konkretny, mierzalny, osiągalny, realny, określony w czasie.
Cel musi być konkretny: Większość z nas ma obraz tego, co chce osiągnąć. Jednak mówienie tylko: „Chciałabym znaleźć nową pracę” lub „Chciałabym zmienić zawód” to zdecydowanie za mało. Takie określenie celów nie jest wystarczająco szczegółowe. Żeby postępować zgodnie z metodą SMART należałoby powiedzieć: „W tym tygodniu uzupełnię swoje cv”. To stwierdzenie jest bardziej precyzyjne. Teraz masz coś konkretnego do osiągnięcia.
Cel musi być mierzalny: Odchodząc z pracy obiecujesz sobie, że będziesz zdobywać nowe kontakty i utrzymywać dotychczasowe. Ale tak określony cel nie jest precyzyjny i mierzalny. Zgodnie z metodą SMART powinnaś wyznaczyć sobie następujące cele: „W każdym tygodniu zaproszę do kontaktów na GoldenLine lub Linkedin trzy osoby”, „W każdym miesiącu pójdę ze znajomymi na dwa spotkania, w czasie których poznam przynajmniej dwie nowe osoby i włączę je do sieci swoich kontaktów”. Są to proste, konkretne cele, które możesz zmierzyć pod koniec wyznaczonego okresu.
Cel musi być osiągalny: Znalezienie pracy – zwłaszcza w czasie kryzysu – nie jest takie proste. Aby się nie poddać i nie zniechęcić, należy wyznaczać sobie krótkoterminowe cele, które pozwolą ci osiągnąć cel długoterminowy. Wysłanie w każdym tygodniu do co najmniej trzech firm swojego cv (cel krótkoterminowy) jest wykonalne i pomoże ci osiągną cel długoterminowy – czyli znalezienie pracy.
Cel musi być realny: Ważne jest, aby uczciwie ocenić siebie. Szczerze odpowiedz na pytania: „Czy mam zdolności potrzebne do wykonywania pracy moich marzeń?”, „Co powinnam zrobić, jeśli zmiana pracy oznacza powrót do szkoły?”, „Czy chcę pracować na pół etatu?”, „Czy chciałabym pracować >>na czarno<<?”
Cel musi być określony w czasie: Bez daty końcowej nie mamy poczucia pilności i nie mamy powodu do podjęcia działań już dzisiaj. Określenie czasu daje impuls do działania. Pomaga również monitorować swoje postępy.
Znając już założenia metody SMART, możesz przystąpić do określenia swoich celów.
Zacznij od określenia swojego celu (np. Czy chcę znaleźć nową pracę? Czy interesuje mnie zmiana zawodu?)
Kiedy już zdecydujesz, możesz przystąpić do tworzenia planu. Zacznij od celów długoterminowych. Są to rzeczy, które chcesz osiągnąć do końca roku. Następnie ustal cele krótkoterminowe. Są to miesięczne, tygodniowe, a nawet codzienne cele, które przybliżą cię do celów długoterminowych.
Pamiętaj, aby nie wyznaczać sobie zbyt trudnych celów i szybkich do osiągnięcia. Inaczej możesz ponieść porażkę.
Pierwszym krokiem do sukcesu jest wiedzieć, gdzie chce się iść. Drugim krokiem jest posiadanie planu jak tam się dostać. Twoim długoterminowym celem jest miejsce docelowe. Twoje cele krótkoterminowe są jak mapy drogowe. Trzymaj się planu i będziesz na dobrej drodze.