zamknij
Jak zwolnić pracownika w dobrym stylu?

Jak zwolnić pracownika w dobrym stylu?

0udostępnień

Wręczanie wypowiedzenia nigdy nie jest czymś przyjemnym – zarówno dla pracownika, jak i dla samego pracodawcy, który musi poinformować o zwolnieniu. Czy można zwolnić pracownika w dobrym stylu? Tak! Jak to zrobić? Jak się przygotować? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na powyższe pytania.

Każdy menadżer lub osoba na stanowisku kierowniczym prędzej czy później stanie przed tym zadaniem – zwolnieniem pracownika. Czy można przygotować się do wręczenia wypowiedzenia osobie, z którą pracujemy? Jak zrobić to w elegancki sposób? Oto kroki, które powinieneś wykonać, aby zwolnienie pracownika było jak najmniej stresujące dla obu stron.

Jak zwolnić pracownika w dobrym stylu? Instrukcja krok po kroku jak przeprowadzić rozmowę

1. Przygotuj się! Przed zwolnieniem pracownika przygotuj się odpowiednio do rozmowy. Zanotuj jak najbardziej obiektywne informacje na temat osoby, którą zamierzasz zwolnić. Unikaj subiektywnych ocen, które mogą naruszyć u niego poczucie własnej wartości. Przygotuj powody zwolnienia – uzasadnij co i dlaczego sprawiło, że firma chce się z nim rozstać.

Zobacz także:

Okresowa ocena pracowników – stresująca, ale konieczna

Arkusz oceny pracownika. Przykład

2. Przekaż informację twarzą w twarz. Nie ma nic gorszego niż przekazanie informacji o zwolnieniu pracownikowi za pomocą maila lub położenia na jego biurku wypowiedzenia. Telefoniczne przekazanie informacje o zwolnieniu będzie również nietaktem z twojej strony. Ta rozmowa może być dla ciebie trudna i stresująca, ale jako menadżer lub osoba zarządzająca, z pewnością jej nie unikniesz.

Fot. Fotolia.com

3. Mów rzeczowo. Nie przeciągaj na siłę rozmowy, unikaj długich wstępów.

4. Unikaj niektórych słów, takich jak: „zwolnienie” – zamiast tego powiedz „nie możemy zapewnić ci już dłużej pracy”.
Przykładowy wstęp może brzmieć tak:
„Chciałabym z tobą porozmawiać, ponieważ nie jesteśmy w stanie zapewnić ci pracy na dotychczasowym stanowisku. Sprawdziliśmy inne opcje i niestety nie możemy zaproponować ci również innego stanowiska w firmie.”

5. Wykaż się empatią! Rozmowę przeprowadź w możliwie najdelikatniejszy sposób. Podczas samej rozmowy przedstaw mocne strony pracownika oraz te, nad którymi powinien popracować. Pracownik nie powinien wyjść z rozmowy z przekonaniem, że „jest beznadziejny”.

6. Podkreśl, że decyzja o zwolnieniu jest ostateczna. Pracownik musi wiedzieć, że decyzji nie da się zmienić. Nie dawaj mu złudnych nadziei, że sytuacja może ulec zmianie, jeśli nie jest to prawdą.

7. Postaraj się odpowiedzieć na wszystkie pytania pracownika. Nie mów mu „Wrócimy do tego później”.
WAŻNE! Jeśli musisz zwolnić pracownika nie z jego winy, a na przykład chodzi o redukcję etatów, podkreśl to wyraźnie na rozmowie. Podkreśl, że przełożeni są zadowoleni z jego pracy i osiągniętych wyników. Jeśli jest taka potrzeba, powtórz to nawet kilka razy. Zapewnij pracownika o wystawieniu mu dobrych referencji.

8. Podczas rozmowy nie żartuj. Jeśli jesteś na co dzień typem śmieszka, pamiętaj, że zwolnienie pracownika nie jest dobrą okazją do żartowania. Zachowaj powagę, bądź miły, ale nieprzesadnie. Postaw na naturalność, mimo że w takiej sytuacji może to być trudne.

9. Po przekazaniu informacji o zwolnieniu, daj pracownikowi czas na ochłonięcie i przyjęcie do wiadomości przekazanej informacji. Wręczaniu wypowiedzenia zwykle towarzyszą silne emocje, nad którymi pracownik musi zapanować.

Ile powinna trwać rozmowa?

Specjaliści twierdzą, że rozmowa dotycząca zwolnienia powinna trwać od 10 do 15 minut.

Dlaczego warto zwolnić pracownika w dobrym stylu?

Dlaczego warto rozstać się w zgodzie? Powody są przynajmniej dwa. Po pierwsze, nigdy nie wiesz, czy zwalnianej osoby nie spotkasz kiedyś w innej pracy. Po drugie, przekazanie informacji o zwolnieniu pracownika w kulturalny sposób, sprawi że nie będziesz musiała później borykać się z własnymi wyrzutami sumienia i zachowasz wewnętrzny spokój.

Świetny pomysł na biznes dla kobiety w postaci sklepu internetowego

Szwajcarskie zegarki Oris – innowacyjność i jakość odmierzana latami