zamknij

Jak napisać cv?

0udostępnień
pisanie cv

CV jest naszą wizytówką. Ma przekonać potencjalnego pracodawcę do tego, aby spotkał się z nami. Dlatego powinno być starannie i dobrze napisane. Sprawdź zatem jak poprawnie napisać cv.

Nie łudźmy się, że do rąk rekrutującego pracodawcy trafi tylko nasze cv. Jest duże prawdopodobieństwo, że będzie jednym z kilkudziesięciu, a nawet kilkuset. Co zatem zrobić, aby nasz życiorys zawodowy przyciągnął uwagę potencjalnego pracodawcy? Oto podpowiedź.

Uwagi ogólne

1. CV powinno być zwięzłe – nie może przekraczać jednej strony formatu A4; w przypadku osób z dużym doświadczeniem zawodowym – cv powinno mieścić się na dwóch stronach formatu A4.

2. CV powinno być napisane pod konkretnego pracodawcę.

3. Należy wybrać czytelną czcionkę (np. Arial, Times New Roman) i standardowy stopień pisma (wielkość – 12).

4. Informacje w cv muszą być uporządkowane, jego struktura przejrzysta.

Jak wygląda poprawnie napisane cv?

cv

Ad 1) Tytuł: CURRICULUM VITAE (ew. Życiorys zawodowy, Podanie o pracę) nie jest obowiązkowy, ale zwyczajowo przyjęty.

Ad 2) Zdjęcie – nie jest obowiązkowe, ale mimo to jest dobrze widziane przez pracodawców. Powinno być to zdjęcie legitymacyjne i aktualne. Może być kolorowe lub czarno-białe. Nie wstawaj fotografii z urlopów, imprez, na których masz na nosie okulary przeciwsłoneczne lub urodzinowe stożkowe czapeczki i inne „niepoważne” zdjęcia.

Ad 3) Dane personalne – w tej części wystarczy jeśli wymienisz:

  • imię i nazwisko
  • datę i miejsce urodzenia
  • miejsce zamieszkania
  • numer telefonu kontaktowego
  • adres mailowy

Nie musisz podawać stanu cywilnego, liczby dzieci i innych informacji na temat twojego życia prywatnego, ponieważ nie powinny one interesować rekrutera.

Zobacz także:

Niedopuszczalne pytania na rozmowie kwalifikacyjnej

Najlepiej będzie jeśli w cv podasz swój numer telefonu komórkowego, który nosisz przy sobie. Pamiętaj, że za jego pośrednictwem rekruter powinien móc z łatwością skontaktować się z tobą.

Podaj adres mailowy do skrzynki pocztowej, z której najczęściej korzystasz. Odradzam wskazywanie adresu skrzynki służbowej – ze względu na możliwość kontrolowania jej przez obecnego pracodawcę. Jeśli nie masz prywatnej skrzynki – stwórz ją na jednym z portali internetowych, np. onet.pl, wp.pl, gmail.com Proponuję, abyś w w adresie mailowym umieściła swoje imię i nazwisko lub pierwszą literę imienia i całe nazwisko (np. m.nowak@gmail.comAdres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ; malgorzata.nowak@gmail.comAdres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ); taki adres będzie wyglądał profesjonalnie w porównaniu z adresami: kurczaczek@gmail.comAdres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ; gosienka76@wp.pl

Fot. Fotolia.com

Ad 4) Wykształcenie – w tej części cv nie musisz zamieszczać informacji na temat ukończonej szkoły podstawowej i gimnazjum – takie wiadomości nie są istotne dla pracodawcy.

W lewej kolumnie zapisz rok rozpoczęcia i zakończenia danej szkoły średniej/uczelni, a w prawej – pełną nazwę szkoły średniej/uczelni. W przypadku wyższego wykształcenia – zaznacz również wydział i specjalizację. Informacje wpisuj w odwróconej kolejności chronologicznej – zaczynając od tego co miało miejsce ostatnio.

Ad 5) Przebieg pracy zawodowej – po lewej stronie umieść miesiąc i rok rozpoczęcia i zakończenia danej pracy (nie wpisuj daty zakończenia obecnej pracy – bo jej nie znasz; zamiast daty wpisz: „do chwili obecnej”). Po prawej stronie wpisz nazwę pracodawcy, pełnione stanowisko i zadania. Nie wymieniaj wszystkich swoich obowiązków. Ogranicz się tylko do tych najważniejszych, które będą miały znaczenie dla przyszłego pracodawcy. Tu także stosuj odwróconą chronologię – na górze dokumentu powinna znaleźć się ostatnia bądź aktualna praca.

Ad 6) Umiejętności – w tej części cv zamieść informacje na temat umiejętności, które będą przydatne i ważne w pracy, o którą się starasz (np. na temat ukończonych kursów, znajomości języków obcych, umiejętności obsługi urządzeń biurowych, w tym komputera i programów komputerowych, posiadanego prawa jazdy).

Ad 7) Hobby – warto napisać o swoich zainteresowaniach – zwłaszcza wtedy, gdy są zbieżne z pracą, o którą się starasz. Można tym przekonać potencjalnego pracodawcę, że praca – zgodna z naszymi zainteresowaniami – będzie dla nas przyjemnością.

Ad 8) Klauzula – należy ją zamieścić na końcu cv. Jest to konieczne ze względów formalno-prawnych. Jeśli tego nie zrobisz, to rekruter nie weźmie pod uwagę twojego cv w procesie rekrutacyjnym.

Do dzieła!

metoda SMART

Szukanie pracy zgodnie z metodą SMART

metoda SMART

Metoda SMART – definiowanie celów w życiu