zamknij
Plotki w pracy. Jak reagować, kiedy twoi koledzy zaczynają plotkować o współpracownikach, twoim szefie lub… o tobie?

Plotki w pracy. Jak reagować, kiedy twoi koledzy zaczynają plotkować o współpracownikach, twoim szefie lub… o tobie?

0udostępnień
26 sierpnia 2019327Views
Plotki w pracy

Plotka w miejscu pracy wydaje się czymś oczywistym. Lubimy wiedzieć, kto i ile zarabia, kto z kim romansuje, kto i dlaczego wcześniej wychodzi z pracy. Co jeśli twoi współpracownicy zaczynają coraz częściej plotkować na temat innych współpracowników, na temat twojego szefa lub na twój temat? Czy słuchać tych plotek i do nich dołączyć? Czy może jednak milczeć? A może komuś je zgłosić, jeśli zaczynają być szkodliwe?

  1. Co to jest plotka? Dlaczego plotkujemy?
  2. Plotki w miejscu pracy – jak na nie reagować? Jak skutecznie sobie radzić z plotkami w pracy?
  3. Konsekwencje plotek w pracy. Co ci grozi za plotkowanie w miejscu pracy?

Co to jest plotka? Dlaczego plotkujemy?

Co to jest plotka? Plotka to zwykle nieprawdziwa, niesprawdzona informacja, która może spowodować utratę dobrego wizerunku danej osoby. Plotkuje się o osobach, których w danym momencie z nami nie ma. Plotkujemy, bo taka jest nasza natura. Lubimy wiedzieć „Kto? Z kim? Jak? Dlaczego?”. Plotkowanie dostarcza nam rozrywki, ale jednocześnie może być bardzo szkodliwe.

>>> Zobacz także: Plotka niszczy atmosferę w pracy

Plotkuje się wszędzie – na imprezie ze znajomymi, w rodzinie i oczywiście… w pracy. I to tym ostatnim miejscem plotek zajmiemy się w artykule.

Plotki w miejscu pracy – jak na nie reagować? Jak skutecznie sobie radzić z plotkami w pracy?

Plotki w pracy to tak naprawdę bardzo często codzienność. Plotkuje się o współpracownikach i oczywiście o szefostwie. Jak radzić sobie z plotkami? Jak odnaleźć się w świecie plotek w pracy?

  • Dobrą zasadą jest mówienie jak najmniej o swoim życiu prywatnym – im mniej twoi współpracownicy wiedzą, tym mniej plotek na twój temat można wymyślać. Zasada dotyczy pracowników na każdym szczeblu, choć nie oszukujmy się, najwięcej plotkuje się o pracownikach piastujących wyższe stanowiska w firmie.
  • Ignorowanie – to kolejna dobra zasada. Nieważne, czy plotki pojawiają się na temat twój, twoich współpracowników czy twojego szefa, po prostu je ignoruj! W pracy skup się na pracy i na swoich zadaniach. Dołączając do plotkowania, możesz nieświadomie dorzucić swoje trzy grosze i spowodować powstanie nowych plotek.
    Plotkowanie w pracyFot. Zero Creatives / GettyImages.com

>>> Zobacz także: Jak być lubianą w pracy?

  • Jeśli plotki są coraz częstsze i czujesz, że wpływają negatywnie na twoją pracę lub twoje samopoczucie, zawsze możesz pójść do swojego przełożonego z prośbą o poradę lub interwencję.
  • W najtrudniejszych przypadkach, kiedy plotki nie pozwalają ci normalnie pracować, ostateczną decyzją może się okazać po prostu zwolnienie się z pracy.

Konsekwencje plotek w pracy. Co ci grozi za plotkowanie w miejscu pracy?

Plotki w pracy mogą zepsuć atmosferę. Jeśli twoi współpracownicy plotkują na temat innych, bardzo prawdopodobne, że w przypadku twojej nieobecności, ty również możesz stać się obiektem plotek.

Plotki powodują konflikty, większe napięcie w pracy, podejrzliwość wobec współpracowników. Tworzy się toksyczne środowisko, w którym trudno się pracuje.

>>> Zobacz także: Savoir vivre w pracy

Oczywiście należy pamiętać, że nie każde plotkowanie będzie negatywnie wpływać na firmę. Jeśli od czasu do czasu przy kawie zamienimy kilka słów ze swoimi współpracownikami, nie krzywdząc przy tym nikogo, nic się nie stanie. Takie plotkowanie może nas zbliżyć, stworzyć przyjazną atmosferę i zwiększyć poczucie przynależności.

gesty dłoni

Mowa ciała – gesty dłoni

Peeling chemiczny – tego nie wiedziałaś