zamknij
Jak wybrać dobrą agencję PR?

Jak wybrać dobrą agencję PR?

2udostępnień
wybór agencji pr

Większość właścicieli małych przedsiębiorstw wie, że współpraca z agencją public relations jest skutecznym sposobem na zwiększanie rozpoznawalności firmy oraz jej produktów i usług. Działania PR mogą być bardziej wartościowe i opłacalne niż reklama. Dzięki nim można zbudować wiarygodność firmy, a to z kolei przełoży się na zwiększenie zaufania klientów. Jak zatem wybrać odpowiednią agencję PR dla firmy? Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze agencji PR?

Cele i budżet

Zanim zaczniesz szukać agencji PR, określ cele, jakie miałaby ona zrealizować, np.:

  • zwiększyć ogólną rozpoznawalność twojej firmy,
  • wzmocnić produkt lub usługę,
  • doradzić w kryzysie,
  • komunikować się z pracownikami.

Cele powinny wynikać ze strategii biznesowej i komunikacyjnej twojej firmy. Dokładne ich wskazanie pomoże np. określić typ agencji, jaką chcesz zatrudnić.

Zastanów się również jaki masz budżet na realizację celów, które chcesz postawić przed agencją PR.

Teraz będziesz mogła podjąć decyzję, czy w ogóle zaczynać współpracę z agencją PR.

Research

Fot. Fotolia.com

Swoje poszukiwania możesz rozpocząć od wysłania do znajomych–właścicieli firm z tej samej branży co twoja wiadomości z prośbą o referencje dotyczące agencji PR, z którymi współpracowali lub współpracują.

Odwiedź strony internetowe i profile w mediach społecznościowych agencji PR. Tam powinny być informacje o ich bieżących i zakończonych projektach, nagrodach oraz referencje. Sprawdź od jak dawna istnieją na rynku, jakie firmy promują, czy mają doświadczenie w realizacji zadań dla konkretnej branży lub w zakresie konkretnej usługi. Sprawdź również, czy agencje PR są obecne np. w prasowych materiałach specjalistycznych.

Obejrzyj w mediach społecznościowych profile firm, które współpracują z daną agencją PR. Zazwyczaj są one prowadzone właśnie przez agencję public relations. Jeśli wpisy są ciekawe i regularnie aktualizowane, a liczba fanów systematycznie przybywa, oznacza to, że agencja PR potrafi poruszać się w mediach społecznościowych i promować swoich klientów. Sprawdź, czy firmy mają dobrą opinię na rynku, są widoczne i rozpoznawalne.

Pierwszy kontakt

Fot. Fotolia.com

Skontaktuj się z kilkoma agencjami PR, z którymi chciałabyś współpracować. Poproś je o przesłanie informacji na temat kosztów i dyspozycyjność. Upewnij się, że twoja firma prowadzi typ działalności, z którą dana agencja PR miała już do czynienia i potrafi promować. Po zebraniu niezbędnych informacji możesz zawęzić listę.

Rozmowa z agencją PR

Po zawężeniu listy agencji PR w oparciu o budżet twojej firmy, cele i terminy, umów się z ich przedstawicielami na spotkanie. Przedstawiciel dobrej agencji PR powinien przyjechać na spotkanie przygotowany. Nie tylko przedstawi ofertę swojej firmy, ale także usłyszysz od niego wstępne pomysły na współpracę.

W czasie spotkania zadawaj pytania, tak jak to zazwyczaj robisz w trakcie rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami do pracy. Dowiedz się, z jakimi mediami współpracują przy promowaniu swoich dotychczasowych klientów. Pamiętaj, że dobra agencja PR powinna mieć stałą grupę mediów, z którymi współdziała. Upewnij się, że jej koncepcja strategiczna, taktyczna czy kreatywna odpowiada twojemu sposobowi myślenia i potrzebom twojej firmy.

Ostateczna decyzja

Przy podejmowaniu decyzji kieruj się wiedzą o danej agencji PR, ale również zastanów się, która z nich wzbudziła twoje największe zaufanie i z którą najlepiej ci się rozmawiało. Jeśli weźmiesz pod uwagę te trzy kryteria, to jest duże prawdopodobieństwo, że będziesz zadowolona ze współpracy z wybraną agencją public relations.

Jak dbać na co dzień o skórę twarzy?

Szpilki dla wymagających

Szpilki dla wymagających