zamknij
Przesadne zaangażowanie w pracę może odbić się czkawką

Przesadne zaangażowanie w pracę może odbić się czkawką

0udostępnień
kobieta manager

Dla wielu z nas kariera jest największym priorytetem w życiu. Zależy nam na naszych posadach, dlatego motywujemy się ciągle, aby pracować ciężej i wydajniej oraz osiągać coraz większy sukces. Jednakże taka sytuacja ma swoje skutki uboczne. Kobiety sukcesu, których życie kręci się tylko wokół kariery mogą uwikłać się emocjonalnie w swoją pracę, a to ma bardzo negatywny wpływ na ogólne zadowolenie z życia i codzienny nastrój.

Zwykle nie ma nic złego w dbaniu o rozwój swojej kariery i osiąganiu sukcesów w pracy, jednakże problemy zaczynają powstawać wtedy, kiedy pozwalasz pracy kontrolować swoje życie. Jeśli zwiążesz się ze swoją pracą zbyt emocjonalnie, możesz dojść do punktu, w którym poczujesz zupełne wypalenie, a wtedy nie będziesz czerpać przyjemności z wykonywanych obowiązków zawodowych i życia prywatnego.

Zanim do tego dojdzie, wypatruj sygnałów, abyś w porę mogła opanować sytuację i zyskać odpowiedni dystans.

Krytykę bierzesz za bardzo do siebie

Czy czujesz się dosłownie zmiażdżona, kiedy twój zwierzchnik lub współpracownik, wyrażając opinię o twojej pracy, proponuje jakieś zmiany? Zamiast reagować w sposób defensywny, naucz się akceptować czyjąś opinię, ponieważ być może stwarza ona możliwość nauczenia się czegoś nowego, co w przyszłości pomoże ci wykonać pracę jeszcze lepiej. Po to właśnie ona jest. Wielu managerów ceni pracowników, którzy potrafią zareagować szybko i profesjonalnie na konstruktywną krytykę.

Presja wytrąca cię z równowagi

Stres i frustracja
Fot. Fotolia.com

Wyobraź sobie taką sytuację: twój zespół jest w środku pracy nad jakimś ważnym projektem i nagle jeden z pracowników składa rezygnację z pracy. Co robisz? Wpadasz w panikę i postanawiasz wziąć odpowiedzialność za wszystko sama? Poświęcasz swoje plany weekendowe i siedzisz nad projektem 12 godzin na dobę, próbując w pojedynkę ciągnąć pracę w dotychczasowym rytmie? A kiedy inni próbują ci pomóc lub nie zgadzają się z twoimi metodami, warczysz na nich? Jeśli tak, to musisz wiedzieć, że przez konsolidację zarządzania, ograniczasz możliwości swojego zespołu i nie pozwalasz mu prawidłowo funkcjonować. Do tego ryzykujesz podejmowanie złych decyzji, a to wpływa na końcowy sukces przedsięwzięcia.

Zaakceptuj to, że w pracy i życiu prywatnym zdarzają się sytuacje, na które po prostu nie masz wpływu i nie możesz ich kontrolować. To co możesz zrobić to popracować nad swoimi reakcjami. Pogratuluj nowej pracy odchodzącemu pracownikowi, życz mu szczęścia, usiądź i przedyskutuj sytuację ze swoim zwierzchnikiem i ułóż nowy plan. Skup się na realizowaniu nowych założeń wraz ze swoim zespołem.

Zabierasz pracę do domu

Jeśli codziennie zabierasz swój służbowy laptop do domu, obsesyjnie sprawdzasz maile w trakcie obiadu z przyjaciółmi lub przedkładasz pracę nad rodzinne spotkania, to może to oznaczać, że praca stała się ważniejsza od tego, co się dzieje w twoim życiu prywatnym. Za zupełne poświęcenie się pracy możesz zapłacić wysoką cenę – narażasz się np. na kłótnie z partnerem o to, że przynosisz pracę do domu i nie angażujesz się w sprawy domowe, utratę przyjaciół, z którymi nie mogłaś się spotkać z powodu pracy, czy na wypalenie zawodowe.

Najważniejszą rzeczą jest utrzymać równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. To ważne dla twojego zdrowia psychicznego.

Swoją wartość uzależniasz od zajmowanego stanowiska

Jeśli ktoś zapyta się ciebie, jak spędzasz czas wolny i jaką jesteś osobą, a ty z łatwością przeskakujesz do tematu stanowiska, które piastujesz w firmie i swoich obowiązków zawodowych, to powinnaś zacząć się martwić. Wartościowanie siebie tylko i wyłącznie na podstawie tego, jak dobra jesteś w swojej pracy i jakie stanowisko tam zajmujesz, może stać się problematyczne. Sprawia, że jesteś nastawiona tylko i wyłącznie na jeden obszar swojego życia i niestety zaniedbujesz całą resztę.

Jeśli brzmi to znajomo, poważnie zastanów się, co tak naprawdę liczy się dla ciebie. Jakie masz talenty? Jak lubisz spędzać swój wolny czas? Jakie rzeczy w życiu liczą się dla ciebie? Twoja wartość zależy od znacznie większej ilości rzeczy niż tylko od tego, czym zajmujesz się zawodowo.

Twoje związki są skomplikowane

Jeżeli twoi przyjaciele, którym odmawiałaś spotkań z powodu pracy, przestali dzwonić, a w twoim związku często wybuchają kłótnie i nie ma między wami bliskości, zastanów się skąd się to bierze. Być może powodem jest twój pracoholizm?

Fot. Fotolia.com

Podczas gdy praca przychodzi i odchodzi, twoje związki i rodzina są podporą twojego życia, wyznaczają ścieżki, którymi podążasz. Pamiętaj, że ludzie na których ci zależy najbardziej są zwykle po twojej stronie i zawsze będą cię wspierać – czego nie można powiedzieć o pracy.

Dbanie o ciągły rozwój swojej kariery jest godny podziwu, jednakże zbyt emocjonalne zaangażowanie w nią może być szkodliwe zarówno dla profesjonalnych, jak i prywatnych celów.

Jeśli będziesz potrafiła rozpoznać oznaki, o których mowa wyżej i podejmiesz odpowiednie kroki zanim sytuacja wymknie się spod kontroli, będziesz mogła cieszyć się rozwojem swojej kariery i angażować się w nią, a poziom zadowolenia, jaki osiągniesz nie tylko wpłynie na dalsze sukcesy w pracy, ale także będzie miał duży wpływ na wszystko co robisz poza nią.

 

 

 

wzór cv specjalisty do spraw kadr i płac

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej

Jak wybrać idealny podkład do cery?