Lubisz godzinami śledzić newsy z mediów społecznościowych? Wykorzystaj ten czas efektywnie, szczególnie jeśli szukasz nowej pracy. Sprawdź, jak wykorzystać social media w poszukiwaniu pracy i na co zwrócić szczególną uwagę.
Sieć kontaktów zawodowo-biznesowych: GoldenLine czy LinkedIn?
GoldenLine i LinkedIn to portale, o których nie trzeba wspominać tym, którzy szukają pracy w internecie. Jeśli jeszcze się tam nie zarejestrowałaś, warto dogonić konkurencję.
Zamiast logować się na obu stronach, postaw na jeden z nich. Jeśli szukasz pracy w nowoczesnych branżach, zagranicznej firmie lub korporacji, gdzie płynna znajomość języka angielskiego będzie twoją codziennością, wybierz LinkedIn, czyli międzynarodowy portal społecznościowy dedykowany kontaktom biznesowy. W poszukiwaniach pracy na rynku lokalnym lepszym wyborem będzie GoldenLine.
Dlaczego nie warto od razu inwestować w oba portale na raz? Wybór umożliwi ci wypełnienie internetowego profilu w wyczerpujący i rzetelny sposób. Tak dopracowany wzorzec można powielić tłumacząc go na język angielski lub polski w przypadku zakładania konta na kolejnym serwisie.
Liczy się pierwsze wrażenie
Nie tylko wykształcenie i doświadczenie, ale przede wszystkim zdjęcie profilowe oraz kilka zdań w biogramie może zaważyć nad tym, czy rekruter zwróci uwagę na nasz profil. W mediach społecznościowych, tak jak w dalszej rekrutacji, dobre pierwsze wrażenie jest na wagę złota. Jak o nie zadbać?
Zainwestuj w dobry biogram! To krótki opis, który z jednej strony stanowi esencję informacji o twoim doświadczeniu zawodowym, a z drugiej uzupełnia je o wrażenie na temat twojego charakteru i usposobienia. Tworząc go, pisz prawdę i zwracaj uwagę, by nie umniejszać swoim zasługom i zaletom. Niektórym z nas trudno pisać o sobie w superlatywach (lub przeciwnie – zachować zdrową skromność), dlatego o poprawienie lub wręcz napisanie biogramu warto poprosić kogoś obiektywnego – na przykład koleżankę z pracy albo bliską osobę. Dobrym pomysłem jest też zlecenie napisania biogramu profesjonaliście (tak, istnieją osoby, które zajmują się tym zawodowo).
Przed napisaniem lub zleceniem stworzenia biogramu, warto zastanowić się nad tym, jak chcemy się w nim przedstawić. W tym momencie istotna jest branża, w której chcesz zaistnieć. Jeśli szukasz pracy jako osoba kreatywna (np. copywriter), twój biogram powinien być próbką twoich zdolności. Jeśli jesteś graficzką, opis może przybrać formę infografiki. Jako prawniczka lub księgowa podkreśl swoją wiarygodność i rzetelność. Poświęć chwilę na to, by pierwsze wrażenie na twój temat było adekwatne do oczekiwań pracodawcy – na spotkaniu nie będziesz miała w tym aspekcie tak wiele czasu.
Zwróć uwagę na zdjęcie profilowe. Jeśli w jego miejscu widnieje zdjęcie z wakacji lub fotografia, którą wykonałaś z myślą o dowodzie osobistym lub innym dokumencie, warto pomyśleć o zmianie. Poproś znajomego fotografa o zrobienie naturalnego zdjęcia dobrej jakości, na którym wyglądasz entuzjastycznie i profesjonalnie zrazem (najlepiej sprawdzi się ubranie w jednolitym, białym lub ciemnym kolorze oraz delikatny makijaż).
Facebook i Instagram – bądź aktywna i uważaj, co pokazujesz
Nie wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że popularne portale społecznościowe (takie, jak Facebook i Instagram, a nawet Pinterest czy Snapchat) mogą być równie istotne w procesie rekrutacyjnym, co ich specjalistyczne odpowiedniki. Na Facebook.com warto aktywnie uczestniczyć w branżowych grupach dyskusyjnych i śledzić te z nich, na których uczestnicy publikują ogłoszenia o pracę. Jeśli jesteś zainteresowana pracą w konkretnych firmach, regularnie odwiedzaj jej fanpage’a, tu też mogą pojawić się ogłoszenia rekrutacyjne. W niektórych branżach przydatne może okazać się korzystanie z Youtube.com (umiejętność prowadzenia kanału lub wysłanie swojego zgłoszenia w formie wideo) lub Pinterest.com, na którym pokażesz, co lubisz i czym się inspirujesz.
W przypadku tych portali, jak również konta na Instagramie, warto zwrócić uwagę na ustawienia pokazywanych postów. Na swoim profilu warto mieć takie, które dotyczą twoich zainteresowań zawodowych (ciekawe artykuły, opinie ekspertów) – tego typu posty powinny być publikowane bez ograniczeń względem osób, które mogą je zobaczyć (posty publiczne). Zdjęcia z wakacji, zabawne memy i wpisy rodem z pamiętnika najlepiej pozostawić tylko dla wąskiego grona najbliższych ci osób Nigdy nie wiadomo, czy przyszły szef nie zostanie twoim znajomym na Facebooku!