Rozmowa kwalifikacyjna ma jeden podstawowy cel: dać obu stronom – pracodawcy i kandydatowi, okazję do uzyskania informacji, potrzebnych im do podjęcia możliwie najlepszej decyzji. Jeśli masz za sobą kilka rozmów kwalifikacyjnych, to zapewne wiesz jak one wyglądają. Poniższe informacje są dla tych z was, które nigdy nie miały jeszcze z nimi do czynienia.
Rozmowa kwalifikacyjna składa się z kilku etapów.
Początek
Zajmuje on 10% czasu rozmowy. Etap ten powinien służyć zachęceniu kandydata do rozmowy i sprawieniu, aby poczuł się swobodnie.
Na początku rozmowy – dla stworzenia odpowiedniej atmosfery – osoba rekrutująca zazwyczaj okazuje pozytywne nastawienie do kandydata oraz wyjaśnia, jak będzie przebiegać rozmowa kwalifikacyjna.
Przykład:
Witam Panią serdecznie. Jest Pani tu w związku z aplikacją na stanowisko głównej księgowej. Nasze spotkanie potrwa ok. 30 minut. Zadamy Pani pytania, które pozwolą nam poznać Pani doświadczenia. (…)
Autoprezentacja kandydata i wywiad
Zajmuje ona 80% czasu. Na tym etapie osoba rekrutująca gromadzi informacje potrzebne do wybrania odpowiedniego kandydata oraz rekomenduje firmę.
Podczas tej części rozmowy kwalifikacyjnej oceniane są cechy, umiejętności, wiedza oraz doświadczenie kandydata. Porównywane są one ze sporządzonym wcześniej opisem stanowiska. Rekruter może zadawać pytania na podstawie informacji zawartych w życiorysie. Rozpoznaje podobieństwa i wzorce zachowań odpowiadające idealnemu profilowi pracownika. Może również poprosić o przykłady wykonanych prac, kopie i dokumenty, które mógłbyś przejrzeć po rozmowie.
Na tym etapie oceniane są również cechy osobowe kandydata, takie jak np.: predyspozycje przywódcze, umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętności komunikacyjne i zdolność pracy w zespole, poziom motywacji.
Osoba rekrutująca zwraca uwagę na:
- zrozumienie wymagań danej pracy,
- entuzjazm,
- realną ocenę potencjalnego miejsca kandydata w firmie,
- chęć uczenia się.
Rodzaje wywiadów
- swobodny – rozmowa, w której większą inicjatywę w doborze udzielanych informacji może mieć kandydat do pracy. Prowadzący rozmowę może na przykład poprosić, aby kandydat powiedział coś o sobie czy też przedstawił swoje plany, cele zawodowe itp.;
- stresujący – rozmowa prowadzona w aranżowanej, silnie stresogennej atmosferze. Stresogenność w trakcie tego wywiadu wywołana jest jedynie przez szybki sposób zadawania pytań i ograniczenia czasowe na udzielenie odpowiedzi przez kandydatów;
- ustrukturalizowany – rozmowa, podczas której pojawiają się ustandaryzowane pytania i problemy;
- behawioralny – wywiad sytuacyjny, oparty na kompetencjach kandydata.
Zakończenie
Zajmuje ono 10% czasu. W czasie ostatniego etapu kandydat może zadawać pytania, które mogą wpłynąć na jego decyzję uczestnictwa w dalszych etapach postępowania kwalifikacyjnego.