Rozmowa kwalifikacyjna ma jeden podstawowy cel: dać obu stronom – pracodawcy i kandydatowi, okazję do uzyskania informacji, potrzebnych im do podjęcia możliwie najlepszej decyzji. Jeśli masz za sobą kilka rozmów kwalifikacyjnych, to zapewne wiesz jak one wyglądają. Poniższe informacje są dla tych z was, które nigdy nie miały jeszcze z nimi do czynienia.
Rozmowa kwalifikacyjna składa się z kilku etapów.
Początek
Zajmuje on 10% czasu rozmowy. Etap ten powinien służyć zachęceniu kandydata do rozmowy i sprawieniu, aby poczuł się swobodnie.
Na początku rozmowy – dla stworzenia odpowiedniej atmosfery – osoba rekrutująca zazwyczaj okazuje pozytywne nastawienie do kandydata oraz wyjaśnia, jak będzie przebiegać rozmowa kwalifikacyjna.
Przykład:
Witam Panią serdecznie. Jest Pani tu w związku z aplikacją na stanowisko głównej księgowej. Nasze spotkanie potrwa ok. 30 minut. Zadamy Pani pytania, które pozwolą nam poznać Pani doświadczenia. (…)
Autoprezentacja kandydata i wywiad
Zajmuje ona 80% czasu. Na tym etapie osoba rekrutująca gromadzi informacje potrzebne do wybrania odpowiedniego kandydata oraz rekomenduje firmę.
![A business woman sitting at her desk listens to the questions of the candidate](https://www.sukcesnaszpilkach.pl/wp-content/uploads/2016/01/Fotolia_40810543_Subscription_XXL-300x200.jpg)
Podczas tej części rozmowy kwalifikacyjnej oceniane są cechy, umiejętności, wiedza oraz doświadczenie kandydata. Porównywane są one ze sporządzonym wcześniej opisem stanowiska. Rekruter może zadawać pytania na podstawie informacji zawartych w życiorysie. Rozpoznaje podobieństwa i wzorce zachowań odpowiadające idealnemu profilowi pracownika. Może również poprosić o przykłady wykonanych prac, kopie i dokumenty, które mógłbyś przejrzeć po rozmowie.
Na tym etapie oceniane są również cechy osobowe kandydata, takie jak np.: predyspozycje przywódcze, umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętności komunikacyjne i zdolność pracy w zespole, poziom motywacji.
Osoba rekrutująca zwraca uwagę na:
- zrozumienie wymagań danej pracy,
- entuzjazm,
- realną ocenę potencjalnego miejsca kandydata w firmie,
- chęć uczenia się.
Rodzaje wywiadów
- swobodny – rozmowa, w której większą inicjatywę w doborze udzielanych informacji może mieć kandydat do pracy. Prowadzący rozmowę może na przykład poprosić, aby kandydat powiedział coś o sobie czy też przedstawił swoje plany, cele zawodowe itp.;
- stresujący – rozmowa prowadzona w aranżowanej, silnie stresogennej atmosferze. Stresogenność w trakcie tego wywiadu wywołana jest jedynie przez szybki sposób zadawania pytań i ograniczenia czasowe na udzielenie odpowiedzi przez kandydatów;
- ustrukturalizowany – rozmowa, podczas której pojawiają się ustandaryzowane pytania i problemy;
- behawioralny – wywiad sytuacyjny, oparty na kompetencjach kandydata.
Zakończenie
Zajmuje ono 10% czasu. W czasie ostatniego etapu kandydat może zadawać pytania, które mogą wpłynąć na jego decyzję uczestnictwa w dalszych etapach postępowania kwalifikacyjnego.